Scheurafstand
(Crack distance)De afstand tussen in een betonconstructie aanwezige scheuren
Nadere omschrijving
Zowel door mechanische belasting als door verhinderde vervorming door krimp kunnen in betonconstructies trekspanningen ontstaan. Als deze trekspanningen groter worden dan de treksterkte van het beton ontstaan (krimp-)scheuren.
Nadat de eerste scheur is ontstaan, zal deze bij het verder gaan van de verkorting steeds wijder worden. Om dat te voorkomen wordt wapeningsstaal in het beton gebracht. Bij gewapend beton wordt op het moment dat beton scheurt de trekspanning overgenomen door het wapeningsstaal. Als de verkorting daarna verder gaat, zal op enige afstand van de eerst gevormde scheur opnieuw een scheur ontstaan.
We zien dat door de aanwezigheid van wapening de krimpspanningen gelijkmatig worden verdeeld, waardoor een groot aantal kleine scheuren met geringe scheurwijdte ontstaat.
De ontwerper kan het wapeningspercentage en de betontreksterkte zo op elkaar afstemmen dat er een bepaalde scheurafstand ontstaat bij een vooraf gekozen maximale scheurwijdte. Bij een kleinere maximale scheurwijdte wordt de scheurafstand korter.
Normen/aanbevelingen/literatuur
NEN-EN 206, Beton
NEN 8005, Nederlandse invulling van NEN-EN 206, Beton
NEN-EN 1992 Eurocode 2, Ontwerp en berekening van betonconstructies
NEN-EN 13670, Het vervaardigen van betonconstructies
CB2, Constructieleer gewapend beton
Betoniek 16/2, Spannend beton
Betoniek 15/27, Autogene krimp
Betoniek 10/22, Krimp
BP2 - Betonconstructies onder temperatuur- en krimpvervormingen