Scheurafstand

(Crack distance)

De afstand tussen in een betonconstructie aanwezige scheuren

Scheurvorming
Scheurvorming

Nadere omschrijving

Zowel door mechanische belasting als door verhinderde vervorming door krimp kunnen in betonconstructies trekspanningen ontstaan. Als deze trekspanningen groter worden dan de treksterkte van het beton ontstaan (krimp-)scheuren.

Nadat de eerste scheur is ontstaan, zal deze bij het verder gaan van de verkorting steeds wijder worden. Om dat te voorkomen wordt wapeningsstaal in het beton gebracht. Bij gewapend beton wordt op het moment dat beton scheurt de trekspanning overgenomen door het wapeningsstaal. Als de verkorting daarna verder gaat, zal op enige afstand van de eerst gevormde scheur opnieuw een scheur ontstaan.

We zien dat door de aanwezigheid van wapening de krimpspanningen gelijkmatig worden verdeeld, waardoor een groot aantal kleine scheuren met geringe scheurwijdte ontstaat.

De ontwerper kan het wapeningspercentage en de betontreksterkte zo op elkaar afstemmen dat er een bepaalde scheurafstand ontstaat bij een vooraf gekozen maximale scheurwijdte. Bij een kleinere maximale scheurwijdte wordt de scheurafstand korter.

Normen/aanbevelingen/literatuur

Geplaatst op ma. 15 okt. 2018Laatst aangepast op di. 29 okt. 2019